El tren i el metro seran gratuïts a Mallorca a partir de l’1 de setembre

1254

Tot i que en un primer moment les Balears van quedar excloses d’aquesta mesura perquè disposen d’una xarxa ferroviària autonòmica i no estatal, Sánchez i la presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, han acordat aquest dimarts una compensació per part de l’Estat que ho farà possible. Paral·lelament, i per tal d’evitar que les illes que no tenen ni tren ni metro es trobin en una situació de greuge comparatiu, el Govern d’Espanya aplicarà a Menorca, Eivissa i Formentera una bonificació similar a la prevista per als autobusos de les Illes Canàries.

Tal i com ha explicat la presidenta del Govern, l’Executiu de l’Estat ja permet, a través d’una convocatòria estatal, reduir el preu del bitllet un 30 %. Amb l’acord pactat avui, els consells insulars que aportin recursos per incrementar aquest percentatge fins al 50 % rebran un altre 20 % per part de l’Estat, arribant així fins a uns descomptes del 70 % en el transport terrestre.

En el cas de Mallorca, l’única illa en què el Govern de les Illes Balears té les competències en matèria de transport terrestre, el descompte serà del 50 %, però el sistema tarifari actual, que premia els usuaris freqüents, pot arribar a reduir el preu del bitllet per damunt d’aquesta proporció.

Aquesta mesura ha estat explicada aquest dimarts per Francina Armengol després d’una reunió amb el cap de l’executiu estatal que ha estat definida com a «profitosa» per part de la presidenta del Govern. Francina Armengol ha celebrat que, amb la mesura anunciada avui «s’igualen les Illes Balears a altres territoris en matèria de compromisos del Govern d’Espanya a tot l’Estat».

Aquesta se suma a altres mesures impulsades pel Govern en matèria de transport per fer front a les conseqüències de la guerra d’Ucraïna i l’escalada de preus, com ara duplicar freqüències d’SFM, reforçar l’oferta del TIB o la gratuïtat a la xarxa TIB de tots els menors de 17 anys amb targeta intermodal.