L’olleria Can Bernadí, catalogada com a comerç emblemàtic per l’IDI (Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears) va néixer al 1806 a Marratxí, segons proven els documents, però Elionor Amengual, actual propietària, està convençuda de que l’olleria és encara més antiga perquè “els meus besavis ja hi treballaven”.


Can Bernadí es dedicava inicialment a allò que llavors més s’emprava, com les greixoneres i els plats, però “més endavant vàrem fer objectes de jardineria i decoració de la llar, i actualment apart de tot això també feim objectes per il·luminació, bany, regals personalitzats i tot tipus d’estris per a la cuina”.


Elionor Amengual conta que un dels factors que més han influït en l’evolució del fang han estat les fires, com una forma de donar a conèixer per tot Mallorca la producció i els dissenys de l’olleria, i posteriorment les xarxes socials, que han ajudat a que els dissenys de Can Bernadí arribassin a gent de tot arreu amb una agilitat i dinamisme que han afavorit la comercialització.


Elionor Amengual explica que una de les claus perquè Can Bernadí hagi superat els 200 anys de vida és “que els clients saben que tots els objectes de fang son produïts integrament al taller”. A més, destaca el tret diferencial de que cada client pugui personificar les peces i que, a més, puguin fer el seguiment de la comanda, i fer modificacions, a través d’aplicacions com el whatsapp”.


Durant més de dos segles les diferents generacions que han estat al front de Can Bernadí han travessat per tot tipus de crisis, però cap tant especial com la de 2020, amb una pandèmia, un confinament, i gairebé un any sense turistes ni tampoc fires on poder vendre els seus productes. “Gràcies a la primera ajuda que varen concedir durant el confinament als autònoms vàrem sobreviure aquests mesos, i després la resposta positiva dels clients i molta de feina que ens ha arribat des de les xarxes socials, on hem aprofitat per mostrar la nostra feina a través de Instagram i Facebook, la qual cosa ens ha permès continuar amb el negoci”.


A Can Bernadí fan feina Elionor i la seva mare, qui “s’encarrega de enfornar i organitzar el magatzem i la tenda i jo de la produccio de les peces i de la difusió a les xarxes socials. Als vespres cerc a internet informació de nous models i decoracions actuals per poder introduir-les al fang amb noves idees de dissenys”.


Elionor defineix Can Bernadí com “un espai ceràmic on cream peces de fang a mà personalitzades i artesanals”. El principal client de Can Bernadí és el de l’illa de Mallorca, seguit dels turistes, i també les fires “són importants per complementar els ingressos”.
Elionor reconeix que durant la pandèmia han començat a fer un ús constant de les xarxes socials, la qual cosa ha tengut un impacte positiu en el negoci i, a més, ha estat un dels principals aprenentatges de la pandèmia i la distància social, que ha potenciat molt la venda online durant els darrers mesos.

Els clients, ja siguin mallorquins, nacionals o estrangers, no es diferencien entre ells. Tots cerquen una peça artesanal feta a mà i a un bon preu. Elionor explica que Can Bernadí manté intactes les seves senyes d’identitat des de fa més de 200 anys, “conservam la decoració tradicional a pinzell damunt fang marró”.


Elionor defensa que, enmig de la globalització i de l’estandarització dels productes, olleries com la seva ofereixen un factor diferencial. “Nosaltres feim peces úniques fetes a ma i personalitzables. Volen peces de tota la vida mentre que la gent jove cerca peces actuals plenes de color i originals”.