Marratxí, bressol de l’aviació privada a mida

338

José Manuel Álvarez, natural d’Ourense i afincat a Marratxí des de fa gairebé 30 anys, va fundar Empty Leg el 1993. Ha construït una companyia sòlida i rendible, la seva obsessió des que va entrar en el negoci i va començar a comercialitzar els ‘empty leg’, els vols buits que les companyies feien per anar d’una destinació a una altra. Va fer feina amb Juan José Hidalgo, el president del Grup Globalia, de qui diu ho va aprendre tot, entre altres coses a tenir satisfets als seus empleats. Álvarez és l’únic accionista d’Empty Leg, un broker aeri amb oficines a Espanya i Portugal que opera a nivell mundial encarregant-se d’organitzar vols privats tant per a grups com per a necessitats individuals. La companyia té 30 empleats distribuïts entre Mallorca, Madrid i Portugal.

Un broker aeri és un intermediari del sector de l’aviació entre clients i proveïdors a nivell mundial. “Bàsicament, quan un client, sigui particular, empresa o organització té una necessitat de trasllat aeri, compta amb l’experiència de la nostra empresa per a assessorar-lo quant a les millors opcions del mercat. Una vegada tenim clares les necessitats dels clients, procedim a buscar en el mercat les millors opcions de companyies aèries que puguin encaixar-li per a oferir-les-hi”, destaca una portaveu del departament de Comunicació d’Empty Leg.

Empty Leg té una trajectòria de gairebé 30 anys en el mercat de l’aviació privada, la qual cosa li atorga un coneixement profund del sector que li permet operar amb molt de marge d’actuació, sigui com sigui la necessitat o situació del vol. Un factor diferencial respecte a altres companyies és que Empty Leg disposa d’un departament d’acompanyament que vola amb el client, per a encarregar-se que tot estigui llest a nivell operatiu i de servei com a suport al servei contractat pel client. 

El públic objectiu d’Empty Leg són les persones o empreses que, a nivell mundial, tenen una necessitat de trasllat aeri i que, per motius de privacitat, escales, etc. no poden solucionar aquesta necessitat amb una companyia de vol regular. Per exemple, els equips esportius que juguen de nit, sigui a Espanya o  Europa, i volen tornar a casa en acabar el partit.

Procés

Tot comença amb una petició d’un client de fer un determinat trajecte. “Rebem una petició d’un client amb unes necessitats concretes, realitzem una anàlisi i li oferim orientació i assessorament. Una vegada tenim clar i consensuat el que vol el client, procedim a buscar en el mercat les companyies més idònies per a configurar el seu servei. Després d’aquesta cerca, se li ofereixen diverses opcions i quan elegeix una, ens encarreguem que tot estigui llest segons el client ha marcat i li acompanyem en tot el procés fins que arriba al seu destí”, expliquen des del departament de Comunicació.

Un vol privat és un servei exclusiu i a mida on el client paga no només per les hores que està volant, sinó per les hores que ha de fer l’avió per poder donar-li el servei al client. Hi ha esdeveniments socials i esportius que poden fer que empreses d’aviació privada com Empty Leg s’emprin a fons per satisfer les necessitats dels seus clients. “Podem dir que, en esdeveniments esportius o culturals de primera línia, hem tingut l’oportunitat que comptin amb nosaltres en moltes ocasions, arribant a mobilitzar fins més de 17 avions en un mateix dia”.

En operar en un mercat internacional, l’estacionalitat tan típica de destinacions vacacionals com Mallorca no afecta Empty Leg, que treballa amb empreses nacionals i internacionals que volen viatjar a diferents destins i no tant amb gent o empreses de Mallorca que vol volar a altres parts del món. No obstant això, la companyia ha augmentat el volum de trànsit de vols privats a Mallorca, una destinació que ha experimentat un gran creixement en els darrers anys i només de juliol a agost d’enguany ha operat 12 mil vols privats.

Pandèmia

Arran de la pandèmia, bona part dels avions van quedar a terra i les companyies varen reduir dràsticament els seus vols a tot el món. Llavors, el CEO d’Empty Leg, José Manuel Álvarez, va prendre la decisió de mantenir la plantilla i cercar vies de negoci alternatives. “Mentre el món s’aturava, nosaltres comencem a moure’ns i ens reinventem. De la nit al dia, els nostres clients habituals no ens necessitaven, però José Manuel Álvarez pren la decisió de no prescindir de cap dels seus empleats. Cap aniria a l’ERTO. Per a sobreviure, necessitàvem obrir noves vies de negoci i captar qualsevol oportunitat de treball que sorgís. El que no podíem permetre’ns, era que sorgís l’oportunitat de treballar i no poder tirar el treball endavant, per no tenir suficient equip en actiu”, asseguren des d’Empty Leg.

Llavors van cercar vies de negoci alternatives. Van fer un estudi de mercat i van cercar feina a altres sectors. “Afortunadament, poques setmanes després, ho aconseguirem. Durant la pandèmia ens dediquem a fer vols de càrrega a més de passatge. Entre altres vols de càrrega, vam fer vols per a transportar material sanitari, intentant col·laborar a cobrir l’escassetat de màscares, respiradors, guants, etc. A més, organitzem diversos vols de repatriació, per a persones que necessitaven tornar a les seves llars a causa de la situació, ja que l’esclat de la pandèmia els va sobrevenir estant fora de casa i les companyies de vols regulars van suspendre els vols”. Una via de negoci que va permetre mantenir la plantilla i, a més, va servir perquè estudiants, Erasmus i viatgers poguessin tornar a ca seva.

Marratxí

El propietari de l’empresa, José Manuel Álvarez, va escollir Marratxí com a seu de l’empresa i també com a lloc de residència perquè com a apassionat de l’aviació i li semblava “un privilegi” tenir Son Bonet tan a prop i poder gaudir veient passar els avions des del seu lloc de treball i des del seu lloc de residència. Un altre factor decisiu va ser la tranquil·litat de la zona i l’amabilitat de la gent. També altres treballadors d’Empty Leg són veïnats de Marratxí i tenen en el municipi la seva residència, a més del seu lloc de treball.

L’any que ve Empty Leg complirà el seu 30 aniversari. Un temps en què el seu fundador ha convertit la seva fascinació per l’aviació en un negoci consolidat  amb el qual han volat milers de persones per tot el món gràcies a un equip que ha fet de l’agilitat, l’excel·lència i l’atenció als detalls els signes d’identitat de la companyia.