Marratxí aposta per la mobilitat sostenible

536

La contaminació produïda pel trànsit és la causa principal de la mala qualitat de l’aire. La gran part de les ciutats aposten per la mobilitat sostenible per conjugar la necessitat del transport amb entorns sostenibles i saludables. L’augment dels carrils bici, voreres més amplas, l’obertura del centre de les ciutats als vianants i la prohibició de circul·lació rodada, juntament amb l’incentiu del transport públic, front al transport privat no son fenòmens aillats sino que s’han convertit en una realitat global de cada vegada més arrelada.

Els automòbils híbrids i elèctrics guanyen quota de mercat i s’extenen els punts de recarrega de cotxes elèctrics. A la vegada, les bicicletes i els patinets guanyen protagonisme als carrers de mig món. Els ODS, Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides tenen en la mobilitat sostenible un mitjan per aconseguir ciutats i comunitats sostenibles, sobretot tenint en compte que al 2030 un terç de la humanitat viurà en àrees urbanes. El Banc Mundial ha desenvolupat la iniciativa Sustanaible Mobility for All (Sum4All) on estableix que la mobilitat ha de pivotar sobre quatre eixos: equitativa, eficient, verd i segura.

MENYS VELOCITAT

Actualment Marratxí ja disposa de 20 quilòmetres de carril bici, una xifra que el consistori preten incrementar. El tinent de batle d’Urbanisme i Mobilitat Sostenible, Joan Francesc Canyelles, reconeix que un dels efectes més beneficiosos del carril bici ha estat la disminució de la velocitat dels vehicles. “Quan estrenyes una via automàticament es redueix la velocitat de la via i això és una cosa que han notat els veïnats d’aquestes zones”.

La millor prova per avaluar l’acollida dels marratxiners a l’extensió del carril bici per passejar o fer esport, és veure la gran quantitat de gent que hi ha fent esport o passejant a l’explanada de la carretera d’Inca, entre Es Figueral i el pont d’Inca, un projecte que es va fer al 2018.
L’Ajuntament de Marratxí va començar la legislatura connectant llocs estratègics i millorant els accesos a escoles, instituts, parcs i centres de salut. Al 2017 es va fer el projecte entre Pòrtol fins a l’institut de Marratxí, passant per l’institut Son Marçal i el col·legi Costa i Llobera que també connecta amb el tren d’Es Figueral i el polígon de Marratxí. La segona actuació es va fer al passeig paral·lel a la carretera d’Inca, des de Es Figueral fins al pont d’Inca, i encara queda pendent de reformar la part d’Antoni Maura

El passat estiu l’Ajuntament va presentar esiu la nova flota de vehicles de Policia Local en la seva aposta per les energies renovables. La majoria de vehicles policials del municipi són elèctrics i híbrids. Els punts de càrrega instal·lats a la Policia Local permeten carregar els vehicles en sis hores, la qual cosa garanteix l’operativitat del cos policial i l’aposta per la sostenibilitat, ja que també es disposa de vehicles híbrids i térmics. El batle de Marratxí, Miquel Cabot, va destacar que la inversió e aquests vehicles sostenibles “és una aposta ferma per les energies renovables i, es tracta d’una inversión que continuarà amb el canvi de flota de les brigades municipals, també amb vehicles propulsats amb energies netes”.

La iniciativa pública i la privada s’ha unit per fomentar la mobilitat sostenible en un altre projecte entre l’Ajuntament i el centre comercial i d’oci Mallorca Fashion Outlet. Recentment han presentat els garatges gratuïts per a bicicletes perquè els usuaris puguin guardar les seves bicicletes de forma segura a través d’una app mentre fan les seves compres. A més, el centre d’oci informarà els clients de les rutes cicloturístiques al voltant de Marratxí i en altres punts de l’illa.

Altre dels eixos municipals pasa per promoure el transport en tren per arribar a Palma a través del aparcaments dissuassoris, com el d’Es Figueral, del Polígon o Pont d’Inca Nou. Una alternativa que, a més serveix, per descongestionar les carreteres que travessen Marratxí. El consistori estudia també que als aparcaments dissuasoris es puguin deixar bicicletes i patinets amb seguretat.

SA INDIOTERIA-SA CABANA

Al mes de juny el Consell de Mallorca juntament amb els batles de Palma i de Marratxí van presentar la connexió entre els dos municipis pel camí vell de Bunyola, que unirà Sa Indioteria i Sa Cabana. Una obra que connectarà els dos municipis amb un eix cívic per vianants i ciclistes i que també tindrà dues zones verdes. L’Ajuntament té previstes quatre projectes a l’eix central de la carretera d’Inca, a on hi ha projectades quatre intervencions dins les urbanitzacions que connecten amb itineraris escolars segurs.

L’Ajuntament reconeix que queden coses per fer i que els ciutadans els demanen nous punts verds però de vegades l’Ajuntament no és el propietari dels terrenys i s’han de fer expropiacions que endarrereixen els projectes.
El consistori marratxiner admet que la disgregació de Marratxí complica els projectes i requereix grans inversions perquè s’han de fer molt d’esforços en un municipi amb tanta dispersió de nuclis poblacional