José Luis Mateo: “Veure les cares de les famílies que finalment poden accedir al seu nou habitatge no té preu”.
Jaume Llompart: “Això no acaba aquí, és el principi de noves entregues d’habitatges”.
El batle de Marratxí, Jaume Llompart, i el nou conseller d’Habitatge, Territori i Mobilitat, José Luis Mateo, han lliurat aquest matí les claus de la primera promoció d’habitatge públic construïda per l’IBAVI al municipi. Aquesta iniciativa, impulsada pel Govern, es troba en un solar cedit per l’Ajuntament al carrer Juli Ramis de Sa Cabana.
Setze inquilins han rebut avui les claus del que serà la seva nova llar. Un altre habitatge serà lliurat en les properes setmanes i els cinc restants han estat cedits als serveis socials de l’Ajuntament perquè les posin a disposició de veïns amb necessitats especials.
El batle de Marratxí ha subratllat que els residents empadronats fa més de cinc anys a Marratxí han tingut prioritat per accedir a aquests habitatges. “Vam acordar amb l’IBAVI fa uns mesos, i gràcies al regidor d’Economia, Xisco Ferrà, que els residents de Marratxí tinguessin preferència per poder adquirir aquests habitatges”.
Llompart també ha subratllat que aquest esdeveniment és només el començament de noves entregues d’habitatges a Marratxí i ha reafirmat el seu compromís de continuar treballant per proporcionar solucions habitacionals per als residents. “Això no acaba aquí, és el principi del nou conseller, el principi d’aquestes entregues d’habitatges, però us dono la meva paraula que continuarem treballant perquè totes les persones del municipi puguin seguir desenvolupant el seu projecte vital al nostre municipi”.

Per la seva banda, el conseller d’Habitatge, Mobilitat i Territori, José Luis Mateo, ha expressat la seva satisfacció en veure com les famílies finalment poden accedir a una llar: “Veure les cares de les famílies que finalment poden accedir a un habitatge i gaudir a partir d’ara de la seva llar, no té preu”. A més, ha afirmat que “al marge de qui va començar i qui va acabar el projecte, jo crec que la clau és que al final hi ha famílies, hi ha 22 noves vivendes a disposició del municipi de Marratxí”.
José Luis Mateo ha assenyalat que “no hi ha una única causa del problema de l’habitatge, però que existeixen múltiples solucions”. Ha subratllat la importància de la cooperació entre diferents nivells de govern per abordar el problema: “És imprescindible el suport i la col·laboració entre administracions. Els ajuntaments juguen un paper clau en la cessió del terreny on poder construir i després, des de la construcció pública fins a la col·laboració públic-privada, és el camí per assolir l’objectiu final”.
Mateo també ha destacat l’estratègia integral del Govern Balear per abordar la crisi de l’habitatge, mencionant el pla anunciat per la presidenta Marga Prohens: “Els HPO no són l’única solució. Al final es tracta d’un pla de xoc amb diferents solucions que pretén posar a disposició dels ciutadans de Balears 7.000 vivendes al llarg d’aquesta legislatura i el que farem és arbitrar tots els mitjans possibles per assolir l’objectiu”.
Aquesta promoció ha comptat amb un pressupost total de 2.383.801,15 €, excloent l’IVA, dels quals 833.889,00 € han estat finançats pel programa Fons Next Generation EU. Les vivendes varien en mida, des de 40,82 m² fins a 64,56 m², amb una superfície construïda total de 2.161 m². A més, dues d’aquests habitatges han estat adaptades per a persones amb discapacitat.
Es preveu que en els propers mesos es lliurin les claus de 12 HPO més d’una segona promoció similar, sumant un total de 34 al municipi.
La promoció inclou 11 places d’aparcament, dues de les quals estan adaptades. Els lloguers tenen un preu mitjà de 484 euros, amb el lloguer més econòmic de 265,31 euros i el més car de 630,26 euros, sempre ajustats als ingressos efectius dels arrendataris, de manera que en cap cas es destini més del 30% dels ingressos mensuals al pagament del lloguer.

Descripció del Projecte:
La primera promoció de 22 d’habitatges que s’ha lliurat és un edifici que s’estructura en planta baixa i primera, amb un aparcament en superfície accessible des del carrer Xesc Forteza. El disseny de l’edifici inclou un bloc alineat al carrer Juli Ramis, separat del bloc posterior per patis que permet habitatges de doble orientació, optimitzant la ventilació i l’assolellament.
L’entrada independent es realitza des del carrer Juli Ramis, una via per a vianants. Per minimitzar la percepció del volum edificat en aquest carrer, la planta superior de l’edifici es retreu, creant un perfil escalonat que dialoga amb l’escala per a vianants en el seu nivell inferior, mentre que el segon nivell es retira cap a un pla més urbà.
Les plantes baixas disposen de patis privats, mentre que les de la primera planta compten amb terrasses en el mateix nivell i una altra terrassa adicional a la coberta, proporcionant amplis espais exteriors.
Per minimitzar l’impacte ambiental de l’edifici, s’ha optat per un sistema constructiu amb materials de baixa emissió de CO₂ i un disseny que redueix significativament la demanda energètica. A més, s’han inclòs característiques sostenibles com aïllament tèrmic i ventilació creuada per garantir l’eficiència energètica dels habitatges.
Segons ha informat avui el conseller, en els propers mesos, l’IBAVI també finalitzarà el procés d’adjudicació d’altres promocions d’HPO en diversos municipis, com el Molinar a Palma (57 vivendes), Esporles (18), Puigpunyent (6) i Artà (2), en un esforç per augmentar l’oferta d’habitatges assequibles a les Illes Balears.