Les escoles de música, un espai per a les emocions

186

Les escoles de música, un espai per a les emocions 

La música, amb la seva capacitat intrínseca per evocar emocions i despertar sentiments, té un paper fonamental en les nostres vides quotidianes. No només és un conjunt de sons i ritmes, sinó també una forma d’expressió que pot influir profundament en l’estat d’ànim de les persones i la perspectiva del món. La música és present en els moments més feliços, intensifica les alegries i brinda consol en els moments difícils. 

A més, la música té el poder d’unir les persones, de crear connexions emocionals que van més enllà de l’idioma i la cultura. Ja sigui una cançó alegre que fa ballar, una balada que commou fins a les llàgrimes o una melodia relaxant que ajuda a trobar pau interior, la música és un tresor universal que enriqueix l’experiència diària i connecta les persones a un nivell profundament humà.

Escola Municipal de Música de Marratxí

L’Escola Municipal de Música de Marratxí va néixer l’any 1990. Al capdavant d’aquest projecte hi havia el seu director i fundador, Emilio Arnao, i el regidor d’Educació i Cultura de l’Ajuntament de Marratxí, Antoni Montilla Peinado. Trenta-tres anys després, el centre continua tenint el mateix objectiu: formar els membres de la Banda Municipal. 

Fa un temps, l’Escola era coneguda com a Educandos, i hi acudien joves que començaven a aprendre les nocions bàsiques de la música, tot i que també s’adreçava als músics que ja formaven part de la Banda Municipal. Actualment, hi ha al voltant de 140 alumnes, dels quals una vintena ja toquen amb el conjunt. Aquests músics continuen anant a classes per perfeccionar els seus coneixements i millorar cada dia. «Podríem dir que l’Escola és la pedrera de la Banda Municipal», explica Pep Salvà, president de l’associació que dirigeix la Banda i l’Escola. 

L’Escola de Música no ofereix una formació reglada; per tant, no hi ha límit d’edat. Els alumnes que volen aprendre música el primer any fan dues classes setmanals de 45 minuts en què aprenen el llenguatge musical. L’any següent, comencen a tocar instruments, sense abandonar el que varen iniciar l’any anterior, que s’allarga fins a sis anys. Cada alumne aprèn al seu ritme, alguns més aviat i d’altres més a poc a poc. Lorenzo Bonet, coordinador de l’Escola de Música, assegura que els infants que venen ho fan perquè estimen la música, tenen ganes d’aprendre. «No cercam crear músics professionals, cercam crear una família». 

Enguany, com a novetat, l’Escola ha apostat per les primeres etapes i ofereix un programa per a nadons de 18 a 36 mesos. Se centra en un ensenyament a través de l’experimentació i de les vivències, així com de les textures. «Els infants aprenen l’idioma de l’expressió, de les emocions, i també a fer feina amb aquestes eines interpretatives i socials», afirma Bonet. A més, ofereixen el programa Sensibilització per als petits de 4 a 5 anys, un pas previ per aprendre les nocions bàsiques. 

Per als més grans, l’oferta és sobretot d’instruments que llavors es toquen a la banda: vent, percussió…, tot i que Bonet assegura que la demanda de bateria, guitarra i violí ha crescut molt en els darrers anys i que s’hi han hagut d’adaptar. 

Els alumnes que encara no formen part de la Banda Municipal tenen l’oportunitat d’integrar-se al Conjunt Instrumental de l’Escola de Música, una petita banda que figura com una assignatura més. Els dimecres, aquest músics assagen amb el director, com a pas previ a l’experiència de la Banda Municipal.

A l’Escola de Música no hi ha una separació per edats, així que pare i filla poden tocar plegats. «Moltes vegades es veuen famílies que tenen inquietud pel món de la música i venen tots junts», destaca Salvà. Encara que també hi ha pares i mares que apunten els seus fills a l’Escola perquè a ells els hauria agradat ser músics i no ho pogueren aconseguir.

Aquest és un any ple de novetats a l’Escola. La seva seu ara estarà a l’antiga embotelladora de Pepsi. «Va ser com un regal, és fantàstic poder disposar d’un espai com el de Pepsi. Fa molts d’anys que reclamam un lloc on poder assajar i oferir un bon servei als nostres alumnes. «La Banda i l’Escola han crescut molt», assegura Salvà. 

Amb l’estudi de la música s’adquireix una sensibilitat que no és possible aconseguir amb altres disciplines. Enfocada al món de l’art i la cultura, la música permet als joves compartir inquietuds i trobar llaços amb companys més enllà d’algunes conductes menys sanes mentalment i emocionalment. «Al final sabem que tot el que aprenen aquí és un aprenentatge per a la vida i que els ajudarà a gestionar molt millor el dia a dia», afegeix Salvà. 

«No hi ha res més satisfactori que veure el públic aplaudir després d’una audició, i això aporta un gran aprenentatge als joves», explica Bonet.

Entre els concerts fixos en què participen els alumnes de l’Escola hi ha el Concert de Santa Cecília, patrona dels músics; el Concert de Nadal, i els concerts en la Fira de la Llet d’Ametla, la Fira del Fang i la festivitat de Sant Marçal. També organitzen al llarg de l’any un concert benèfic i el reconegut Festival de Bandes.

Obrador de Músics

«Una música per a cada moment i un moment per a cada música», aquesta és la filosofia de l’Obrador de Músics de Marratxí. Pep Corbalán, natural de Marratxí, ha transformat el que era un espai familiar, més conegut com el Bar de Can Berruga, en un espai cultural. 

Amb més de 12 anys de trajectòria al municipi, aquest espai ha estat el bressol de molts de grups i associacions musicals, com la Jove Orquestra Simfònica de Marratxí, dirigida també per Pep Corbalán. Enguany, l’escola té al voltant de 220 alumnes i compta amb un cos tècnic de 18 professors, tots amb titulació superior. 

L’Obrador ofereix dos tipus de serveis. Per una banda, és una escola autoritzada de grau elemental, això vol dir que els alumnes tenen l’opció d’obtenir una titulació oficial sense necessitat d’anar al Conservatori de Palma. «Moltes persones desconeixen que oferim aquest servei i per això van a cercar-lo fora, però un alt percentatge dels alumnes que hem tengut ja són professors i fan feina», comenta Corbalán. Per aconseguir-ho, l’escola demana als alumnes una alta implicació i té un nivell d’exigència considerable.

Per l’altra, s’hi matriculen alumnes que van a l’Obrador com a entreteniment, per aprendre música i altres disciplines i gaudir-ne. També s’hi imparteixen classes de dansa i ball modern i de teatre musical amb Rafa Brunet. «Ens deim espai cultural per això, perquè venim a fer cultura més enllà de la música», afegeix el director. 

Corbalán assegura que al centre «no tenim temps d’avorrir-nos». Al llarg de l’any assagen hores i hores les audicions de Nadal, Pasqua i final de curs. Els alumnes de dansa i teatre musical també preparen les actuacions que posteriorment interpretaran tots junts, perquè les demostracions de tot el que s’aprèn a l’Obrador de Músics es fan de manera conjunta: música, dansa i teatre musical.

És un espai de música i d’art on tots els alumnes poden practicar la modalitat o la branca que desitgin. «És la línia de feina que seguim: dins el mateix centre oferim molta varietat i sortides», explica el director. Per això, volen dur a terme projectes com la coral de joves o la celebració de musicals. A més, Corbalán reitera que l’Obrador està disposat a participar i a actuar en qualsevol esdeveniment del municipi. «Sempre que ens necessitin nosaltres hi serem. Som aquí per fer coses i volem estar integrats al municipi. Nosaltres som de Marratxí, no ens n’anirem a un altre lloc». 

De l’Obrador de Músics n’han sortit molts de grups musicals. «Els alumnes venen, es coneixen, connecten i aquí viuen un procés que els serveix per al seu futur». Un exemple n’és la creació de la Simfònica de Marratxí de la mà d’alumnes de l’Obrador, que aprofita les instal·lacions per assajar.

L’Obrador de Músics és un espai per a tothom; joves i adults comparteixen aules; néts i padrins toquen plegats. Els grups col·laboren, el cor canta amb l’orquestra, els de guitarra toquen amb el grup de corda i els de bateria a vegades acompanyen el grup de rock. Tot això, amb un objectiu: tenir un ambient de música a Marratxí.


Major82

Catalina Moll és una persona que estima la música i la feina que fa. És la fundadora i directora de Major82 de Pòrtol, un centre que enguany fa 10 any que té les portes obertes. Quan va arribar de Barcelona, després dels seus estudis de música, no trobava un espai on desenvolupar-se professionalment, on es trobàs a gust. «Amb el meu marit vàrem creure en aquesta inversió, i ara, deu anys després, puc confirmar que ha valgut la pena», assegura. A més, el centre està reconegut per la Conselleria. Això suma valor a la feina que duen a terme i al professorat que hi participa, i fa que es trobi en un espai apropiat.

Moll dona importància a aconseguir un grup de professors consolidat. «No hi ha variació en el meu equip des que vàrem començar. Els cuid molt. És bàsic per poder donar un bon servei i que l’ambient sigui familiar», afirma. L’escola compta amb sis professors que, a més de tenir formació pedagògica i musical, són músics en actiu.

Major82 és, probablement, de les poques escoles de música on les classes s’imparteixen en grup. La directora s’ha qüestionat moltes vegades la manera en què s’ensenya música, i ha arribat a la conclusió que acompanyat és la millor manera, «consider que s’ha de practicar i fer en grup. M’interessa l’aprenentatge col·laboratiu, i la música hauria de ser així».

A l’escola, els joves s’acosten a la música d’una manera amable, es diverteixen. L’objectiu de Major82 és facilitar als infants l’aprenentatge d’instruments majoritàriament complexos, amb tranquil·litat i gestionant les seves emocions. «A la llarga, esper que els meus músics es puguin professionalitzar amb l’aprenentatge que oferim a l’escola. D’alguna manera, ajudam a vertebrar la societat, feim xarxa i desenvolupam la pràctica artística, que està recollida als Drets Humans, com l’accés a la cultura», assegura Moll. 

Els serveis de l’escola comencen amb els infants de 4 anys, amb el programa anomenat Sensibilització, al qual acudeixen una hora, un dia a la setmana. A continuació, hi ha el programa Iniciació, amb infants de 6 i 7 anys, que també poden participar, si en tenen ganes, en el conjunt vocal infantil. 


De 8 a 12 anys, comença Aprofundiment, en què es donen eines del llenguatge musical: lectura i escriptura, improvisació i creació al servei del conjunt instrumental. En el programa hi ha tres activitats complementàries: conjunt vocal infantil, laboratori d’instrument i jam

Una jam és, per definició, un moment de creació lliure, un instant en què els músics conversen amb els seus instruments, expressen el que volen dir amb un llenguatge que només ells coneixen. I això és, precisament, el que té lloc cada dijous horabaixa amb els alumnes d’Aprofundiment. «Crec que mai no ho he vist fer a cap altre lloc. Sorgeix de les ganes de fer alguna cosa més lliure, sentir que tenim un espai de llibertat creativa», explica Moll. A més, el darrer dijous de cada mes, la jam es converteix en micro obert, en què l’actuació ja s’ha de dur pensada: una cançó, un poema, un ball…

Una de les coses que més preocupa la directora és que estudiar música és car. «És probable que hi hagi un nombre molt alt de persones, joves o adultes, que estimen la música, però que no poden pagar la formació». Moll recomana «anar a demanar ajudes» si realment volen viure en un ambient de música. 

«Deu anys són molt pocs. Ara en començarem a veure els fruits», conclou, emocionada, Moll.