La productora Palma Pictures, amb seu a Marratxí des de fa vint anys, està convençuda que recuperaran el gran volum de treball de publicitats i ficcions que realitzaven abans de la Covid-19 perquè els projectes “ens continuen arribant i els rodarem quan s’aixequi la alerta”. Germán Traver, director de Comunicació de Palma Pictures, explica que van escollir Marratxí per implantar-se perquè la ubicació és idònia per arribar a qualsevol part de l’illa en poc temps.

¿En quina situació està Palma Pictures en un any tan complicat per tots els sectors?


Vàrem arrencar l’any amb normalitat però els projectes que havíem de rodar a la primavera, que és la part més forta de l’any, van caure gairebé tots. L’activitat es va reprendre al juliol, al novembre vam tenir un parell de rodatges i hem tengut un altre rodatge al gener. En aquest temps hem après molt, igual que tot el sector, a treballar amb els protocols i limitacions de la covid. Estem preparats per rodar i quan el rodatge està en marxa es roda sense problemes. El problema són els viatges per les dificultats de desplaçament i per les quarantenes imposades. Mantenim el contacte amb els nostres clients. Mai hi ha hagut més demanda de contingut audiovisual que actualment, i Espanya està molt ben posicionada per dur a terme aquests projectes. Tot el sector estava desbordat per la demanda que hi havia. Tenim l’esperança que en el moment que es regularitzi o hi hagi una solució terapèutica tornarem a la normalitat.


És paradoxal que no es pugui rodar ficció tot just quan l’usuari consumeix més sèries i pel·lícules, i quan més temps passa al seu domicili


Mai hi ha hagut més socis de plataformes que ara. Estan afamats de contingut nou i és una gran paradoxa que no es pugui rodar, però aquesta tendència no disminuirà, tocarà sostre, però el mercat ens segueix demanant continguts i hi ha molts projectes que s’activaran tot d’una. Aquestes plataformes no tenen problema de finançament, com en una pel·lícula espanyola on necessites el suport del ministeri de Cultura, de la teva comunitat autònoma o d’una televisió. Aquí hi ha un termini de lliurament i si tenen un pressupost que els encaixi, s’aixequen els projectes molt ràpidament. Ells allò que volen és produir perquè és la base del seu negoci perquè els seus socis paguin les quotes de subscripció.


¿Quines són les principals àrees en què treballa Palma Pictures?


Fins fa cinc o sis anys el 100% del que fèiem era publicitat, filmada i fotogràfica. Darrerament, a nivell de llocs de feina i facturació, les sèries suposen el 60% de l’activitat i les sèries, el 60%.

¿Com veieu el futur a curt i mig termini?


Nosaltres tenim allò que és imprescindible, que són projectes, el que passa és que actualment no es poden desenvolupar. Això és el que ens dóna esperança cada dia, que ens segueixen arribant projectes de sèries. Cal mantenir l’esperança pel nostre sector, i pel benestar del planeta sencer, que en algun moment això s’haurà de solucionar i que a poc a poc tornarem a la normalitat. Si sota aquesta situació tan difícil ja estem rodant, quan tornem a tenir llibertat d’acció i hagi passat l’alerta sanitària, crec que tornarem a la situació que teníem el 2019.


¿Quins projectes heu fet darrerament?


Al novembre vam rodar dos publicitats, una de set dies i una altra de dues jornades, i hem fet un altra publicitat al gener d’enguany. No es desplaça tot l’equip perquè es treballa amb rodatges remots, que és una cosa que ha vingut per quedar-se, com el teletreball. Si de cada deu oportunitats aconsegueixes un projecte, ara de cada vint aconsegueixes un perquè les empreses estrangeres són reticents a fer viatjar als seus empleats.


¿Què feu en aquest moment d’aturada, com us prepareu per a la sortida de la crisi?


S’han posat en marxa els rodatges remots i ens estem reinventant. Podem tenir el contacte amb el client, no perdem el contacte amb la productora, amb la Mallorca Film Comission, per veure com avancem en regulacions, en rodatges en exteriors. És difícil planificar, allò més important és no perdre contacte amb els clients i que se sentin segurs amb els nostres protocols, que són molt exigents, sobretot quan es treballa amb 300 persones alhora. Crec que el sector està molt conscienciat perquè si hi ha un cas de contagi, tothom se n’adona i ningú s’ho pot permetre.


¿Què té Mallorca que atrau cineastes i publicistes de tot el món?


Aquest sector ha crescut a través de Mallorca a la vegada que ho ha fet el turisme, som dos sectors molt lligats. Òbviament és un espai meravellós, l’essència de la Mediterrània, que té una gran diversitat de localitzacions, més gran del que es podria pensar a primera vista. Falten poques coses, potser un desert i un skyline d’una gran ciutat. Per publicitat la resta es pot aconseguir amb postproducció. Mallorca té capacitats d’allotjament, amb cadenes hoteleres de primer nivell, ben connectada a tot Europa. És un lloc encantador per rodar dos o tres dies, per poder treballar. Si és un projecte que demana un sabor mediterrani, Mallorca és imbatible


¿Com aconsegueix Palma Pictures atreure aquests projectes?


Per exemple, un client vol llençar una campanya, que està dissenyada per una agència de publicitat, que contracta una productora i el director necessita una platja, una casa moderna i un centre de ciutat mediterrani. I aquí entrem nosaltres per atreure el projecte. Es demanen diferents llocs d’Espanya, d’Europa i de fora d’Europa amb aquestes característiques. I aquí tot suma: la possibilitat d’oferir les localitzacions de forma ràpida i segura, la possibilitat de tenir un càsting ampli, tenir uns serveis que s’adaptin a el pressupost, amb vols pròxims. I és aquí on competim amb Màlaga, i Barcelona a Espanya, i amb la costa francesa, Itàlia, Croàcia i Portugal a Europa. I amb Sud-àfrica, Xile i l’Argentina fora d’Europa. I a la fi, la producció decideix.


¿I si sou vosaltres els escollits?


Si ve aquí, nosaltres li donem tot el servei inclòs: càsting, localitzacions, i tota la producció i l’equip tècnic que necessitin per al rodatge. Nosaltres hem de ser molt competitius i tenir la nostra oferta molt afilada per poder guanyar perquè competim amb tothom. En aquest negoci qui respon abans, dóna dues vegades. Els nostres grans recursos tècnics i humans ens permeten ser molt àgils i podem gestionar sis o set projectes de forma simultània.


¿Quin és el pressupost mitjà dels projectes?
Es poden fer rodatges d’un dia de tres o quatre mil euros fins a projectes de 20 mil euros diaris de rodatge. És difícil concretar perquè pot ser un projecte petit de publicitat rodant amb una parella a la badia de Sóller o un projecte més complex que requereix grues, cotxes en moviment, etc. Intentem donar un servei premium i per això potser tenim uns pressupostos més alts que la competència. Actualment tenim 41 persones en plantilla, molts d’ells estan en els seus països d’origen, ja que tenim presència al mercat britànic, alemany, francès, italians i als Estats Units. Aquestes persones són els que van a les portes de les productores i veuen com es mou el mercat als seus païssos.


¿Per què es va implantar Palma Pictures a Mallorca?


El fundador va ser Ona Holmgren, un productor d’èxit escandinau que treballava molt en publicitat a Suècia i va venir de vacances a Mallorca i va veure moltes possibilitats de localitzacions que no hi havia a Suècia per rodar projectes que no es podien rodar allà. Al 1993 es va instal·lar en un pis a Palma i l’empresa va anar creixent, primer amb el mercat escandinau i després amb el mercat britànic. Ell va vendre la seva part i ara hi ha un accionariat que es reparteix, gairebé al 50%, entre socis escandinaus (propietaris de l’hotel Cort de Palma) i l’altra part està formada per un equip directiu, britànic i espanyol, que està més enganxat a el dia a dia.

¿Per què vareu triar Marratxí per fixar la seu de Palma Pictures?


Va ser un tema de disponibilitat de sòl industrial, es va cercar estar a prop de l’aeroport, i de la resta de l’illa. A deu minuts de Palma, a 15 minuts de l’aeroport i a 30 minuts d’Alcúdia. Si tens un rodatge no pots perdre tres hores en anar i tornar. El rellotge compta moltíssim i aquesta és una dels grans avantatges de Mallorca, que hi ha moltes localitzacions en un espai relativament petit.

¿Quina relació teniu amb l’Ajuntament?


La relació amb l’Ajuntament sempre ha estat cordial, amb la policia local, que la tenim aquí al costat, tenim una relació molt bona. I crec que podríem estrènyer encara més la relació amb el municipi, igual que ho fem amb Amadip, Projecte Home o altres entitats.