Entrar a l’interior de les Bodegues Suau és endinsar-si en la història de Marratxí. La bodega, de 1850, alberga 1.300 botes de roure que contenen 350.000 litres de brandy. Un tresor líquid que envelleix dia a dia fins assolir la seva maduresa. “Si vols un brandy solera reserva has de tenir-lo quinze anys sense tocar i després esperar un any. Ara no pot venir un multimilionari i fer Suau perquè hauria d’esperar 50 o 60 anys”, conta David Álvarez, gerent de Bodegas Suau.

L’edifici de Bodegas Suau té 250 anys d’antiguitat, està catalogat i protegit per ARCA. A més, té una torre de 40 metres d’altura, la més alta de Mallorca. L’Institut d’Innovació Empresarial de les illes Balears (IDI) acaba d’atorgar a Suau la distinció de comerç amb història i patrimoni.

Bodegas Suau va néixer al 1840 de la mà del capità Juan Suau Bennàsar, militar mallorquí que es va anar a fer les amèriques. Suau va transportar alambins des de la regió de Cognac fins a Cuba i va ser el primer empresari que va fundar bodegues per a destil·lar a L’Havana, abans que Bacardi o Havana. De fet, Suau va ser proveïdor de Pancho Villa.

Juan Suau va tornar a Mallorca al 1850 i es va enamorar d’una jove mallorquina. Va deixa Cuba i es va a establir a Mallorca al 1851. Suau va reconvertir el negoci de ron en brandy perquè a Mallorca no hi havia canya de sucre i perquè la seva família política tenia vinyes, a més de que el cognac era allò que més es consumia.

La familia Suau va estar al capdavant de la bodega fins al 1936 quan es va arruïnar amb l’esclatament de la Guerra Civil. Posteriorment la família Mora va regentar el negoci fins al 1988. Els actuals propietaris, Barceló, es feren càrrec del negoci al 1989.

Destil·lat únic

David Álvarez, gerent de Bodegas Suau des de 2018, explica que el secret de Suau és que el seu destil·lat és diferent a la resta. “Els brandys típics d’Espanya envelleixen i destil·len tots de la mateixa forma. El brandy que fan a la península et permet extreure un 49% per bota. Treus un 49% de 15 anys i afegeixes un 49% de 10 anys, i l’envelleixen a partir de 50 graus. “Nosaltres hem creat una forma diferent d’envellir, única al món, explica Álvarez, “perquè a Mallorca era difícil cridar a una boteria perquè sustituís una bota, i per això aquí “envellim a 37 graus i extraguem entre un 20-30%”.

El principal producte de Bodegas Suau és el brandy, que representa el 85% de la producció. “Hem creat el ron i la ginebra, que suposen un 15% de la producció, per arribar a la gent jove i per ajudar a la venda del brandy”, explica Álvarez.

El brandy 15 anys és el producte estrella de Bodegas Suau, que actualment ven a 22 païssos. Els principals mercats són Estats Units, Xina i Alemanya, tres païssos que suposen el 70% de les exportacions.

Nova imatge

Bodegas Suau llençarà una nova imatge corporativa el pròxim mes d’octubre, una imatge que avança serà “espectacular”. “Des de fa vint anys la categoria brandy ha anat minvant en vendes i tots els productors ens hem adonat de que els consumidors de brandy o s’estan morint o són grans. Per això hem d’arribar a la gent jove amb imatges rompedores”.

Es tracta d’actualitzar-se per dirigir-se a la gent jove, el target que consumirà el brandy durant els pròxims anys. Álvarez conta que els còctels els estan ajudant molt a la promoció del brandy. ”Abans era impossible introduir brandys a còctels però en 10 o 12 anys hi ha hagut un canvi “brutal” a Europa”

“Ens hem assabentat de que l’estranger aprecia més això que el mallorquí, però en els darrers anys el mallorquí està descobrint Suau i quan entra a la bodega es queda impactat. No tenim res que envejar a les bodegues de Xerez o de Cognac”

Pandèmia

La pandèmia ha provocat una caiguda de les vendes de Suau d’un 80%, sobretot pel tancament d’hotels i restaurants, que s’ha vist compensat per les exportacions i pel canal alimentació.  “Hem tengut moltíssima sort perquè som una bodega sanejada, sense préstecs. La meva mare, que ha estat la gerent de 1989 fins a 2018, ha fet una gestió excel·lent i ens ha deixat uns bons ciments”.

Álvarez presumeix del seu equip, integrat per només cinc empleats, que l’han permès sortir endavant. Álvarez, que compleix 40 anys enguany, explica que durant la pandèmia “m’ha caigut el pel, m’han sortit canes i he tengut ansietat per primera vegada en la meva vida”. Una situació que els ha obligat a “perseguir als nostres importadors de cada país perquè ens comprassin més i seguir treballant de la mateixa forma, es tracta de sembrar per després recollir”. Un temps que han aprofitat per ampliar la bodega i la fàbrica, fer accions accions de marketing i entrar en contacte amb altres canals d’exportació.

Bodegas Suau destina un 10% del seu pressupost a marketing, cosa que no es feia abans. Una inversió destinada a aconseguir que el turista visiti la bodega, demani Suau a restaurants, bars i hotels, a més de donar suport al distribuidor amb accions a les cocteleries, i de ser intensius en les xarxes socials per arribar a la gent jove.

Bodegas Suau, explica Álvarez, no té competidors a Mallorca i no venen Suau a la península perquè “no ens surt a compte competir amb Brandys de Xerez, de Castella la Manxa o del Penedès, perquè estan molt arrelats”. 

Alvarez assegura que Bodegas Suau és un diamant en brut i que queda molt per polir, en 2025 aspira a estar present en tots els païssos i que Suau sigui reconeguda com una marca de prestigi, no només en Mallorca sinó a tot el món.