El 2024, la fira Motor Retro Marratxí ha comptat amb més de seixanta paradetes; set associacions de dins i fora de Marratxí, i assistents de Barcelona, Madrid, Valladolid, Alacant i el nord d’Andalusia que exposen i venen material. Es tracta d’un esdeveniment que acull durant dos dies milers de persones, estands de compravenda, exposicions de vehicles particulars i associacions que comparteixen l’afició pels clàssics i que dediquen hores i doblers incomptables a la seva passió. Una de les propostes més comentades i fotografiades d’aquesta edició ha estat l’exposició de Porsche, amb l’evolució dels diferents models de la marca, entre els quals destaca l’esportiu 356 de l’any 1954, un biplaça que va ser el primer automòbil de sèrie que va fabricar aquesta companyia.
Toni Bestard, secretari de l’associació Motos Històriques de Mallorca, organitzadora de l’esdeveniment, assegura que la fira és un referent en el sector en l’àmbit nacional i du el nom del municipi més enllà de les fronteres de l’illa. A la Península, Motor Retro «no és la fira de Mallorca, és la fira de Marratxí. N’estam orgullosos, perquè s’ha convertit en una de les fires importants d’aquest tipus a Espanya».

De mercadet a referent nacional
La Verònica de Sant Marçal és el punt de trobada des de les primeres edicions, que començaren a fer-se després de la fundació, per part d’un grup d’aficionats als vehicles antics fins a 1940, de l’associació Motos Antigues de Mallorca l’any 2000.
Arran de l’organització d’una primera volta a Mallorca amb aquest tipus de motos, varen decidir fer realitat la primera fira Motor Retro Marratxí, tres anys després de fundar el club. «Érem uns deu o dotze a la Verònica, cadascú amb els seus trastos per vendre. Va passar el cap de setmana i ens en vàrem tornar amb els trastos, però ja havíem fet alguna cosa». Segons ens conta Bestard, les primeres deu fires disposaven de 20 metres de carpa, que muntaven ells mateixos. «Gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament de Marratxí, perquè, si no, no hauríem arribat fins aquí. Hem anat creixent un any rere l’altre, un puntet més cada vegada fins a l’actualitat, en què ens han arribat a dir que és una de les millors fires d’Espanya».
Bestard aclareix que el germen de la idea ve de molt abans. I és que alguns dels actuals dirigents de Motos Antigues de Mallorca varen fundar, l’any 1989, l’associació Club de Motos Antigues Es Siurell, que continua activa a Marratxí. L’associació, fundada per Sebastià Ramis, arribà a tenir 200 socis. A hores d’ara, són una cinquantena i lluiten per engrescar les joves generacions a continuar formant part d’un dels clubs amb més història de Marratxí.
Pedro López Garcies n’és un dels vocals des de fa més de 20 anys. Un dels seus objectius és mantenir un club «que fa tants d’anys que està en actiu» i donar a conèixer les voltes i sortides que fan. «Com més socis hi hagi, millor; no estam tancats. Molts d’antics socis varen passar als cotxes clàssics, i la fira ens serveix per retrobar-nos». Es Siurell té socis de sa Pobla, Selva, Pollença i altres municipis. «Tenim un senyor d’Inca que ve amb la seva moto amb sidecar amb la seva dona. Té 90 anys», diu López.
I com ha passat de ser una petita fira a un referent no tan sols a l’illa? El boca-orella, diuen. «A les primeres edicions, la gent mirava, passava», i s’ha anat estenent «sense cap tipus de publicitat», assegura, complagut, Bestard. «Anàvem pels comerços, però no ens feia falta; era la gent la que ens ho demanava. L’afició és tan gran que des del mes de gener ja ens escriuen per saber la data de celebració. Tanta és l’expectació, que el dia abans d’inaugurar els més curiosos ja s’apropen a la carpa».


La ferralla d’uns, el tresor d’uns altres
El contingut de la fira és molt variat. Segons l’organització, «hi ha gent que repeteix cada any, però sempre hi ha gent nova». A Motor Retro Marratxí hi ve des del professional que es dedica al món del motor clàssic, «que normalment són els qui venen de la Península», fins a particulars que exposen o venen. «També hi ve gent d’aquí que ha arreplegat moltes de peces, o que ha tingut tallers i ve a vendre o canviar», afirmen. També hi ha associacions que venen a donar-se a conèixer i exposar. «Vist des de fora per una persona que no està ficada en aquest món, l’aficionat que cerca peces pot semblar que mira ferralla, perquè hi ha motos o cotxes rovellats, però les persones a qui ens agrada aquest món veim l’oportunitat d’aconseguir el cotxe que hauríem volgut tenir. No tan sols és vendre, és trobar aquella peça original que et falta per a la teva moto».
Així ho ratifica el president de Veteran Cars, Sebastià Frau. «És importantíssim poder trobar la peça que ens fa falta. De vegades pareix ferralla per tirar, però a qualcú el fa molt content trobar-la». Veteran Cars és un dels clubs de Marratxí que hi participa des del començament. «La Motor Retro és molt important per a nosaltres, és un lloc en el qual ens veim tots els aficionats als vehicles històrics i clàssics. Cada any muntam un estand. No venem res, ens donam a conèixer, i és perquè els socis comptin amb representació a la fira i ens visitin. Exposam dos cotxes dissabte i dos diumenge».
Veteran Cars és una fundació amb 60 socis que mensualment fa sortides i visites culturals amb els cotxes antics. Per a ells, obrir la fira del motor marratxiner fa més de vint anys «va ser una gran iniciativa. Perquè a Mallorca no teníem res sobre aquests temes, i si volíem trobar recanvis o peces havíem de sortir de l’illa i anar a les fires de la Península». Però, ara com ara, la situació ha canviat. «Ara resulta que els de la Península venen aquí i ens duen peces. És evident que és un referent. Record que, abans de la Retro, tots els marratxiners i pràcticament tots els de Balears anàvem a Sils, una fira molt important que es fa a Girona (Llotja de l’Automòbil i la Moto Antiga), i crec que ara la Retro no té res a envejar a altres fires. És tan important com la de Sils, si no més. La fira de Marratxí ha estat un èxit total».
Pedro López, del Club de Motos Antigues Es Siurell, ho corrobora: «Anàvem a Sils a cercar peces. Jo, per exemple, vaig haver d’anar a Madrid a comprar un manillar de Sanglas. Avui en dia, el trobaríem per aquí. Ve molta de gent de clubs de Menorca o de Catalunya per comprar peces, comerciants de renom de Scooter Clàssica, motos de camp; noms bastant importants del món del vehicle clàssic. És un orgull poder-los visitar (a Marratxí), perquè veus peces que tenen almanco vint anys, o que estan reconstruïdes perquè ja no es fabriquen i estan perfectes».
Així com en els vehicles, en les fires s’inverteix molt de temps i doblers. «Per un carburador que ve d’Amèrica et demanen 800 euros, i sense aquesta peça la moto no funciona. No és un capritx per tenir la millor moto, la vols mantenir, i tal vegada passarà als teus nets. Tampoc no ho fas per negoci, perquè no podries treure’n mai els doblers invertits», assegura López. L’amor per les motos du persones com ell a dedicar cinc hores només a fer net el vehicle de dues rodes. «Si t’ha agafat la pluja, estàs tres hores fent neta la part de pintura i dues la de cromat, perquè fas net amb el pedacet i fregant els raconets, i això és perquè li tens estimació».

Una illa amb afició
Toni Bestard, de l’organització, assegura que, tot i ser una illa, a Mallorca hi ha molta d’afició al motor retro «i molt de material». A més, recorda que el primer vehicle que es va matricular a tot Espanya va ser un quadricicle de la marca Clement a Palma, el 31 d’octubre de 1900, segons consta als arxius de la Direcció General de Trànsit (DGT).
Així i tot, Jordi Bauzà, president del Club 2T Clásicas Baleares, sí que admet que els aficionats illencs tenen limitacions a l’hora de poder trobar segons quines peces. «Quan vàrem fundar el club, vàrem decidir posar-li Balears per fer pinya tots els illencs. Aquí estam limitats per aconseguir motos o recanvis, sempre hem de travessar el bassiot. I, si nosaltres tenim aquest problema, imagina’t els d’Eivissa o Formentera».
Club 2T Clásicas Baleares és de les agrupacions més joves presents a la fira. Nascuda l’any 2017, aquesta associació amb seu a Pòrtol és coneguda per fer sortides i exposicions, com la de la plaça de Can Flor el passat Nadal, en què hi havia una gran varietat de models de dos temps: acolorides Vespa, de la desapareguda marca austríaca Puch o les cridaneres Yamaha esportives. «Un que les ha viscudes se sorprèn en trobar alguns models encara fent voltes per Mallorca», assegura Bauzà.
Per a aquests apassionats de les motos dels anys vuitanta i noranta, com la Vespa Primavera, entre d’altres, la fira Motor Retro Marratxí «és un punt de trobada dins els clàssics. Hi trobes recanvis, motos que t’interessen. Exposen i venen venedors de la Península a qui pots comanar peces. És un cap de setmana entretingut».
Membres de l’Associació Motos Històriques de Mallorca asseguren que la Motor Retro «té un caire social molt gran. És l’excusa per ajuntar-se, veure altres cotxes i motos. Donam una oportunitat a la gent que és d’aquest món, a qui li agrada, però també a qui no l’ha vist». Els assistents fa temps que demanen que la fira, amb milers de visitants cada any, s’ampliï. «Ens han demanat que la fira es faci dos pics a l’any, però no és viable per la quantitat de gent que ve de fora i ha de dur el vehicle amb barca, amb el cost que això suposa. Si qualque associació més hi volgués col·laborar, sí que es podria plantejar», diu Bestard amb un somriure. Això sí, tot i créixer, es vol mantenir l’essència de les primeres edicions, «no volem que es perdi l’esperit de mercat», que va ser allà des del primer moment, quan eren una desena.