Juan Góngora: “Per ventura estava predestinat a fer feina aquí: jo som d’Almeria, però de nin, i no sé com, vaig tenir un siurell a ca nostra”

497

“Juan Góngora és el gerent del Mallorca Fashion Outlet (Festival Park). En aquesta entrevista, parla del moment actual del centre, de les expectatives i dels reptes de futur i del seu encaix dins la xarxa comercial i social no només de Marratxí sinó de tot Mallorca. Hi fa feina des del 2002, i amb aquesta perspectiva que dona el temps és un opinador privilegiat de l’evolució del municipi, que ell ha constatat en primera persona.

-Com i quan va arribar Juan Góngora a Mallorca?

-Vaig arribar a l’illa ja fa gairebé 17 anys, per encarregar-me del projecte de Festival Park. En primer terme, durant quatre anys, vaig ser el director dels cinemes; després me va sorgir l’oportunitat d’assumir la gerència del centre, on ja duc 13 anys.

-Expliqui’ns en què consisteix la seva feina com a gerent de Mallorca Fashion Outlet

-La meva feina pot ser comparable a la del batle (riu), perquè una cosa és el que tens anotat a l’agenda per fer i una altra allò que acaba sent realment el teu dia a dia. Personalment, he d’atendre multitud de coses, des de preocupar-me de la gestió pròpiament dita a resoldre qüestions que es van generant diàriament. Això fa que cada dia me’l plantegi com un nou desafiament. En tot cas, tenc molt clar que un no pot arribar pertot, de manera que tenc molt assumida la importància d’estar envoltat d’un bon equip de feina: ara som unes vint persones, més les ajudes externes pertinents.

-El naixement de Festival Park (ara Mallorca Fashion Outlet) no devia ser fàcil. Hi havia veus que en criticaven la irrupció…

-És cert que al principi hi va poder haver algunes reticències, com de fet passa amb qualsevol cosa nova. Hi havia qui es plantejava si hi havia o no espai per a un centre comercial com el nostre. El cas és que Festival Park es va inaugurar el 18 d’octubre de 2002, és una data que no oblit. De fet, jo mateix vaig ser ‘culpable’ directe que s’obrís en aquella data: com que jo duia els cinemes, vàrem aprofitar que hi havia una gran estrena prevista per obrir tot el centre. En aquests casos, mai no saps quina és la data idònia per començar, però el cas és que va ser llavors… i fins avui. I sense tancar mai, ni un sol dia com a centre, sempre hem tengut les portes obertes per a tothom.

-Com definiria el moment actual de Mallorca Fashion Outlet? 

-El centre s’ha convertit en un espai plenament integrat dins de Marratxí i de tot Mallorca; tan integrat que, a pesar que fa quatre anys vàrem decidir canviar el nom i dir-nos Mallorca Fashion Oulet, encara hi ha molta gent que parla carinyosament de Festival Park. En tot cas, el centre passa pel millor moment des de la seva creació. S’ha convertit en un espai estimat pels habitants del municipi i de tot Mallorca, que el tenen com a referent clar de visita com a destí d’oci, de compres o, simplement, d’esbarjo. A diferència d’altres centres, nosaltres som un centre outlet, però que a més té un component important d’oci i de restauració.

Mallorca Fashion Outlet és la resposta per a moltes persones quan es fan la pregunta ‘Què feim avui? A on anam?’ El fet és que la qualitat del producte que oferim atrau cada dia més visitants, tant de la resta de l’illa com també d’aquells que venen a gaudir d’uns dies de descans, ja que tenim una oferta que és clarament una alternativa al ‘sol i platja’.  

-Quants de visitants rep Mallorca Fashion Outlet anualment i diàriament?

-Actualment, tenim uns cinc milions de visitants anuals, una xifra que va creixent dia a dia. De fet, hem de pensar que només quatre anys enrere estàvem en els tres milions dos-cents mil o tres milions tres-cents mil. És a dir, que l’increment de visitants és molt important i molt significatiu. Diàriament? De normal, podem tenir un dia normal uns vuit o deu mil visitants, que poden ser uns fins devers uns 18.000 el cap de setmana. I un dia especial, com un ‘súper-dijous’ podem arribar als 30.000 visitants. Alguns poden venir per una simple acció de compra, però de mitjana el temps de de visita al nostre centre és de tres hores. A l’altre extrem, qui vol, sap que aquí pot passar un dia complet i molt agradablement.

-Conti’ns: on és el secret…?

-No hi ha més secret que intentar fer bona feina i treballar coordinadament en equip, donant importància a les persones. Supòs que alguna cosa devem estar fent bé, però no hi ha un únic factor, sinó que són un conjunt d’elements. Això sí, partint de la premissa bàsica i fonamental de creure fermament en el projecte, en allò que estam fent. No hem d’oblidar tampoc la inversió que la propietat ha fet i continua fent per a la millora contínua de Mallorca Fashion Outlet, una inversió molt potent que se sustenta sobre dos grans pilars: la sostenibilitat i el fet d’estar, de cada vegada més, en la xarxa social de Marratxí i de tota l’illa.

-Quin seria el prototipus de visitant de Mallorca Fashion Outlet?

-Com és lògic, estam oberts per a tothom cada dia de l’any, però el perfil més habitual de clientela és la d’una família jove i amb fills, que troben en nosaltres una oferta molt completa. Si hem de parlar de nacionalitats, a més de la població mallorquina, també com a visitants molts d’estrangers: aquest estiu, per exemple, tenim molt de francès i també molt de noruec. En tot cas, el visitant estranger prioritari és l’anglès i l’alemany, no només a l’estiu sinó al llarg de tot l’any.

-Que s’aporten mútuament Mallorca Fashion Outlet i Marratxí?

-Marratxí és un municipi que fa feina cada dia amb vocació de fer créixer i millorar la qualitat de vida dels seus habitants, promocionant els seus recursos dins i fora de les nostres fronteres. En aquest sentit, consideram que és molt important que Marratxí sigui present a fires com Fitur, la World Travel Market de Londres o la ITB de Berlín. Per la nostra part, des de Mallorca Fashion Outlet, contribuïm de manera important en l’atracció cap al municipi d’un volum important de visitants de molt distintes nacionalitats (com ja hem comentat), als quals mostram les bondats locals a través del Centre d’Informació Turística, inaugurat com a tal ara fa un any i que és fruit de la col·laboració que mantenim amb l’Ajuntament. Està obert cada dia des de les 9.30 h fins a les 22.00 h. Va néixer fruit de la voluntat de col·laborar entre les dues parts, i estam satisfets dels resultats: hem de recordar que és l’únic punt d’informació turística que hi ha a l’interior de l’illa, la resta són tots a la costa. És important per la seva ubicació, en l’eix que vertebra l’illa: Palma-Inca. Tot el que sigui acostar la cultura de Marratxí a la gent que ens visita és una bona cosa, ja sigui explicant al visitant on trobarà el Museu del Fang o què simbolitza el siurell, la figura més icònica del municipi i també de tota l’illa. Per cert, he de dir que jo de nin (i som d’Almeria) no sé com però vaig tenir un siurell a ca meva, que feia xiular, cosa que m’encantava. Qui m’havia de dir a mi que, molts anys després, acabaria a la terra del siurell. Es veu que estava predestinat…

-Mallorca Fashion Outlet és un gran centre on fan feina moltes persones. I la feina, evidentment, és un valor per ell mateix.

-Així és. I, en aquest camp, he de dir que Mallorca Fashion Outlet, amb uns 80 establiments, generam un miler de llocs de feina, més d’un 60% del qual correspon a persones de Marratxí, per lògica, per qüestió de proximitat geogràfica. Aquest és sens dubte un actiu important nostre a dia d’avui.

-Quins reptes de futur es planteja en aquesta línia de sinergies establerta amb l’Ajuntament?

-Tot allò que ajudi a donar a conèixer la cultura i la bellesa de Marratxí als nostres visitants és important. Anam treballant totes dues bandes en aquesta línia i esperam poder anunciar prest novetats importants en aquesta línia. D’altra banda, tenim encara molts de projectes comunitaris en els quals hem d’aprofundir. Per exemple, nosaltres hem d’aconseguir vincular-nos amb els sistemes municipals de recerca de feina, la Feinateca; hem d’establir col·laboracions en matèria de formació. I, com he dit abans, també en matèria de sostenibilitat tenim molt de camp per treballar: completar el carril-bici, continuar fent feina amb l’Ajuntament i amb l’empresa Cycling Friendly per potenciar al màxim al cicloturisme a Marratxí; la potenciació de l’ús del tren, la potencial creació d’un pàrquing dissuasiu en el nostre espai, major impuls de fites municipals com ara la Fira del Fang. Evidentment, les línies de col·laboració són moltes i molt interessants totes elles. 

-Com ha vist evolucionar Marratxí des de la seva arribada el 2002?

 -Com és fàcil d’imaginar, al llarg de gairebé dues dècades he vist una evolució molt clara de Marratxí. Per posar un exemple molt clar, quan jo vaig arribar aquí Es Caülls com a tal no existia, només eren quatre cases aïllades. A més, nosaltres vàrem construir el pont per comunicar-nos directament. En paral·lel amb el nostre creixement, també ha anat creixent Marratxí: he vist créixer l’autopista en nombre de carrils. També he constatat personalment l’impuls i el reconeixement que està prenent el municipi com a terra del fang. Des del punt de vista de sostenibilitat, també he notat un canvi a millor molt positiu: per exemple, ara són els nostres comerciants els que ens demanen contenidors per a reciclatge. En definitiva, nosaltres hem evolucionat i també ho ha fet el municipi.