Diuen que no hi ha mal que per bé no vengui i que tota crisi ofereix noves oportunitats. Potser per això, i malgrat les grans dificultats per trobar algun aspecte positiu en la pandèmia que ha castigat el món sencer durant mesos, intentam aferrar-nos a la taula de salvació de l’experiència viscuda per extreure’n pautes que ens puguin ajudar a afrontar el futur amb alguna eina nova, amb algun camí inexplorat que ens reconforti.
Les dificultats del petit comerç local per sobreviure en un panorama en què el comerç online i les grans superfícies van guanyant terreny dia a dia es remunten a molts anys abans de la Covid-19. Adaptar-se o morir, aquesta és la crua realitat, diferenciar-se de la competència, centrar-se en la qualitat i en l’atenció al client, en el tracte humà. Però què feim per seguir venent quan ni tan sols podem obrir la nostra botiga? i quan una part important dels nostres clients són restaurants i hotels que de sobte deixen de comprar-nos?
A Marratxí, alguns comerços fa temps que varen considerar que els termes proximitat i botiga online no eren incompatibles. Uns de manera decidida i altres més tímidament, varen posar en funcionament canals i eines destinades a complementar les vendes de les seves botigues físiques. I quan va arribar la pandèmia varen cobrar valor, més que mai, aquestes iniciatives. Les botigues en línia que ja funcionaven varen poder assumir la responsabilitat de les vendes i les xarxes socials, línies telefòniques i missatgeria instantània varen substituir a aparadors, mostradors i dependents.
“Ja fa 14 anys que vaig veure les possibilitats del comerç online per a les nostres botigues. Ara, amb la pandèmia, hem pogut seguir venent i lliurant a domicili amb els nostres propis recursos, passant de distribuir 3 ó 4 comandes diàries a 10 ó 12 durant el confinament”, ens explica Pep García, gerent i propietari de Can Pep, carns i delícies, amb botigues a Pòrtol i Sant Marçal. “Creiem en el comerç de proximitat i per això hem repartit les nostres comandes sense cobrar el transport a Marratxí i comarca d’Es Raiguer, aconseguint un 95% de nous clients a través d’aquests lliuraments a domicili”, puntualitza Pep, que destaca la importància de la seva aposta per construir marca i fer-se un nom a la zona. “Les vendes en línia i els lliuraments a domicilis particulars ens han ajudat a suplir la caiguda dels restaurants als quals servim”, conclou Pep García, qui incideix en la importància d’haver pogut conjugar la imatge de marca, l’operativa ja existent com a botiga online i la disponibilitat de transport propi gràcies als vehicles destinats al repartiment a restaurants, que ja realitzaven abans d’arribar la pandèmia.
María Piedad Calmaestra, responsable de màrqueting de Pescados Pepe Hijo, ja s’encarregava de publicar les ofertes de peix fresc i prendre nota de les comandes a través de les xarxes socials de la botiga. “Ja utilitzàvem les xarxes socials per assumir encàrrecs, però durant el confinament ha estat la manera de continuar venent”. “El peix requereix d’unes mesures de transport específiques, amb furgó isoterm i embalatge adequat, recursos dels que ja disposàvem, la qual cosa ens ha permès assumir l’increment de la demanda a domicili”. “La majoria dels clients ja ens coneixien i han pogut seguir en contacte amb nosaltres a través de les xarxes socials, on hem anat publicant les ofertes del dia i prenent nota de les comandes. Tot i l’experiència positiva, no tenim previst dedicar molts més recursos a la venda online, ja que la recuperació de la mobilitat fa que la gent es desplaci a mercats i altres peixateries i no acabam de veure la rendibilitat “, ens confessa María Piedad, qui concedeix gran valor a la confiança dels seus clients després de 22 anys de servei a Marratxí i seguirà connectant amb ells tant des de la botiga com a través de la pàgina de Facebook.
Per a Maria Ramis de Ferreteria Can Xic, els canals de contacte amb els clients durant el confinament han estat el telèfon i la missatgeria instantània. Maria ens confessa que mai s’havien dedicat a agafar comandes per telèfon i lliurar-los a domicili, però amb l’estat d’alarma ha estat la solució. “Els clients ens telefonaven per preguntar-nos com podien comprar el que necessitaven i vàrem haver de contractar un transportista autònom per servir les comandes” Ara, Maria es planteja potenciar aquest servei, sense deixar d’obrir les portes de la seva ferreteria a Pòrtol.
Jaume Miralles va poder servir als seus clients durant la Setmana Santa gràcies a que El Forn des Pla de na Tesa disposa de botiga online i vehicles de repartiment. El confinament i les mesures de seguretat varen complicar les visites dels clients a aquest forn, tot i mantenir-se obert durant els mesos més crítics de la pandèmia. “Encara que teníem obert, molts clients evitaven haver de fer cua i ens sol·licitaven el lliurament a domicili”, explica Jaume. “De seguida vàrem notar les conseqüències del confinament per la sobtada baixada de les comandes d’ensaïmades grans, ja que es tracta d’un producte que sol consumir-se en trobades familiars i celebracions”, afirma el propietari d’aquest forn que va obrir les portes el 1899. Miralles destaca la importància de les vendes online a través de la seva web, per pal·liar l’aturada de les vendes a bars i restaurants. “En definitiva, és el que feia el meu padrí, repartint el pa a domicili quan feia falta, tot i que els mètodes hagin canviat la intenció és la mateixa”. “Nosaltres ja disposàvem de pàgina web, però a l’abril vàrem inaugurar la nostra botiga online i la veritat és que ens està funcionant molt bé, de manera que seguirem apostant per aquesta nova forma de comercialitzar els nostres productes, conclou Miralles.”